Kintsugi-blog

Lees hier elke week een nieuw Kintsugi-blog over zingeving, zinbeleving en wat een wandelcoach voor jou kan betekenen.

 

"Als ik jou vraag te laten zien wat je kan, zou je laten zien wat je kan. Maar dan weet ik meteen ook wat je niet kan, want dat laat je niet zien." (Johan Cruijff)

We laten graag zien waar we goed in zijn. Meestal zijn we goed in de dingen die we ook écht leuk vinden. Talent speelt hierbij zeker een rol want als je ergens een talent voor hebt vind je het meestal ook leuk omdat het je makkelijk af gaat. Dingen doen waar je niet goed in bent levert bijna altijd weerstand op. We stellen het uit omdat we er gewoon geen zin in hebben of omdat we het (te) moeilijk vinden. Bovendien zijn we bang dat we door de mand vallen.

Lees meer »

“Men verwacht dat je naar een dier gaat kijken omdat het bijzonder is, maar het is eerder zo dat een dier bijzonder wordt doordat je er naar gaat kijken.” (Koos van Zomeren)

Ik loop op hakken door het zand. Niet echt ideaal, maar het weer is onverwacht beter dan voorspeld. De temperatuur is zeer aangenaam, er staat weinig wind en de zon laat zich regelmatig zien en dus gaan we toch het bos in voor een korte herfstwandeling, langer lukt ook niet op deze schoenen. 

Lees meer »

"Er zijn twee soorten oorzaken van lijden: iets willen wat er niet is of iets niet willen wat er wel is." (Boeddha)

Menselijk leed. Je hoeft de krant maar open te slaan of naar het nieuws te kijken en je wordt overspoeld met oorlogen, hongersnood, ontvoeringen, moord, geweld, natuurrampen, femicide en ongelukken. Dit is allemaal grotendeels zichtbaar leed. Maar er is ook nog een hele grote groep mensen dat psychisch lijdt en dagelijks worstelt met emotionele of mentale pijn en dit leed is vaak onzichtbaar. Het uit zich in bijvoorbeeld stress, burnout, angststoornissen, een depressie of PTSS. De symptomen zijn voor velen herkenbaar: verdriet, eenzaamheid, somberheid, emotionele uitputting, slapeloosheid, piekeren, dwanggedachten, concentratieproblemen, extreme vermoeidheid, vermindering van eetlust, nachtmerries en paniekaanvallen.

Lees meer »

"Er zijn momenten in ons leven waarop we over bepaalde zaken geen bewijs van buitenaf nodig hebben. Een kleine stem in ons zegt je bent op het juiste pad, ga niet naar links of naar rechts maar blijf op het rechte smalle pad." (Mahatma Gandhi)

We hebben allemaal een kleine stem in ons die ons begeleid op ons levenspad. Het is de stem van ons hart dat een aangeboren bron van wijsheid in zich heeft, dat klopt. Het weet simpelweg wat we nodig hebben en communiceert met ons via impulsen en gevoelens. Ons hart is ouder dan ons brein en bovendien intelligenter omdat het weten van ons hart gebaseerd is op onze intrinsieke behoeften. Het is een zuiver en puur weten dat niet aangetast is door invloeden van buitenaf. De Japanners noemen het 'kokoro'.

Lees meer »

"Wees als een reiger in het water. Beweeg als dat nodig is. Wees stil als je niet hoeft te bewegen." (Deng Ming-Dao)

Wandelen is niet alleen helend het stimuleert ook vindingrijkheid. Het is een van de beste manieren om uit je hoofd te gaan en je te verbinden met je innerlijke wereld. Wat heb ik nu nodig? Wandelen brengt je terug naar jezelf en het huidige moment. Je beweegt altijd vooruit want niemand loopt achteruit waardoor je gedwongen wordt om voor je te kijken en niet achter je.

Lees meer »

"Het is verbazingwekkend zoveel moeite mensen doen om hun stoffelijke behoeften, en zo weinig om die van hun geest en hart te bevredigen." (Jozsef Eötvös)

Het gaat goed met de Nederlandse economie  en de koopkracht stijgt. Restaurantjes zitten afgeladen vol en alle dagen is het druk in de grote steden met winkelend publiek. We hebben meer te besteden en geven ook meer uit. We consumeren wat af met z'n allen en dat is precies wat de marketing achter TikTok, Instagram en TV reclames willen bereiken; meer klanten lokken en nog meer winst maken. Black Friday, waarbij iedereen na openingstijd de winkel binnen stormt en vecht om bepaalde spullen is een goed voorbeeld van hoeveel moeite we doen om iets te bemachtigen. Hetzelfde geldt voor de Labubu hype. We willen steeds meer onmiddellijke bevrediging, terwijl we niet meer luisteren naar wat we werkelijk nodig hebben.

Lees meer »